The Session #80: A View from Below / Una Vista de Abajo

I haven’t participated in one of these sessions before, largely because I’ve not really had anything worth contributing. But, it’s interesting, this question of a craft beer bubble, especially when I think about “craft” beer in Bolivia. (I’m not terribly opinionated regarding the definition of “craft beer,” so I’ll just use it as shorthand here because it’s in the question, and to refer to any brewery that regularly produces more than a standard mass market lager, other than CBN because they’re owned by AB-InBev even as they do produce a variety of different beers.)

In Bolivia, there’s an ever-growing number of microbreweries and brewpubs, but it’s interesting to note how these fall into two fairly distinct categories. Those that are foreign-owned and operated (I mean some foreign individual, not a multinational entity or anything) and tend to cater primarily to tourists, and Bolivian-owned and operated, which tend to focus more on upper crust Bolivian society (“exclusive! premium!”) and/or utilize novelty to also tap into the tourist scene.

I cannot speak to whether or not there’s some kind of bubble forming here–I’d highly doubt it, to be honest, because there is much potential to tap into, especially if those Bolivian microbreweries were to try and tap into the “premium” markets here in Bolivia. Those are the sorts that aim to market their product in the flavor-of-the-moment restaurants and bars, like Goss or Broadway here in Santa Cruz. Corsa is explicitly marketing this way, and Saya seems to have also caught on and you can see it starting to show up in more and more restaurants here.

The big challenge underlying all of this, though, is beer education. Even if you ask for details about the selections at a restaurant with a decent selection of imported beer here, the servers are frequently clueless about the styles, differences, etc. I don’t blame them because there’s little demand and few resources available to change that. So, the challenge is to create the vocabulary and knowledge base about beer among Bolivian society in general rather than relying on fickle and seasonal tourist traffic to buttress your sales.

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No he participado en una de estas “sesiones” de viernes de cerveza en blog, en gran parte porque no he tenido nada que realmente vale la pena contribuir . Sin embargo, me parece interesante esta cuestión de una burbuja en la industria de cerveza artesanal sobre todo cuando pienso en cerveza “craft” en Bolivia . (No estoy terriblemente obstinado sobre la definición de “cerveza craft”, sólo lo uso como abreviatura aquí porque está en la pregunta de la sesión, y para referirse a cualquier cervecería que regularmente produce más de una cerveza del mercado de masas, exceptos de la CBN porque están debajo del AB-InBev , y también producen una gran variedad de cervezas. )

En Bolivia , hay un número cada vez mayor de micro-cervecerías, pero es interesante observar cómo estas se dividen en dos categorías muy distintas. Los que son de propiedad extranjera (me refiero a algún extranjero, no una entidad multinacional o nada) y tienden a atender principalmente a los turistas; y los de propiedad boliviano, que tienden a centrarse más en la sociedad boliviana alta ( “¡exclusivo! ¡premium!” ) y/o utilizan la novedad para aprovechar también en la escena turística.

No puedo hablar de si hay o no hay algún tipo de formación de esta burbuja–para ser honesto, dudo mucho que es así porque hay mucho potencial si los microcervecerías boliviano eran para tratar de aprovechar más del mercado “premium” aquí en Bolivia . Esos son los tipos que buscan comercializar sus productos en los restaurantes y bares del “sabor-del-momento”, como Goss o Broadway aquí en Santa Cruz. Corsa está comercializando de forma explícita en esta manera, y Saya parece también que han capturado la estrategia y se puede ver que empieza a aparecer más y más en restaurantes aquí.

El gran desafío en todo esto, sin embargo, es la educación sobre la cerveza. Incluso si usted pide detalles acerca de las selecciones de cerveza en un restaurante que tiene una buena selección, los servidores frecuentemente no tienen ninguna idea sobre los estilos, las diferencias, etc. Yo no los culpo porque hay poca demanda y pocos recursos disponibles para cambiar esa coyuntura. Por lo tanto, el reto es crear el vocabulario y la base de conocimientos sobre la cerveza en la sociedad boliviana en general, en lugar de confiar en el tráfico turístico voluble y de temporada para reforzar sus ventas.

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